Nowa profesjonalna kamera systemowa Leica SL prawie znika za ogromną osłoną przeciwsłoneczną. Cena wcale nie jest miniaturowa: Leica szacuje obudowę na 6900 euro - bez obiektywu.Wniosek z testuOcena redakcyjna dobra Jak zwykle dla Leiki, SL nie jest okazją: obudowa aparatu kosztuje 6900 euro, obiektyw zmiennoogniskowy Vario-Elmarit SL 24-90 milimetrów 1: 2, 8-4 4300 euro. Każdy, kogo na to stać, dostaje bardzo duży, ale i bardzo szybki aparat systemowy o najwyższej jakości obrazu. Autofokus nie do końca osiąga jednak szybkość profesjonalnej konkurencji Canona i Nikona. Najpierw musisz przyzwyczaić się do koncepcji obsługi bez oznaczonych przycisków, po czym nie ma już zagadek. Prawdziwą atrakcją SL jest wizjer elektroniczny: bardzo duży i pięknie ostry dzięki wysokiej rozdzielczości.Przedstawialny duży i ostry wizjerBardzo duża szybkośćBardzo wysoka jakość obrazuSolidna obudowaDość duża i ciężkaŚrednia żywotność bateriiWysoka cenaWszystkie dane techniczne i wariantyDostępne w sprzedażyDostępne w sprzedaży w AmazonDostępne dla sprzedaż w IdealoLong czas był wynalazcą fotografii 35 mm i oferował tylko legendarny aparat dalmierzowy Leica M jako pełnoklatkowy aparat cyfrowy z wymiennymi obiektywami - bez autofokusa, bez zoomów i bez długich ogniskowych teleobiektywu. Wszystko to jest dostępne w aparacie systemowym Leica SL. COMPUTER BILD poddał nowy profesjonalny model obszernym testom praktycznym i powiedział, co potrafi SL.Leica SL kosztuje tyle, co mały samochód, ale ma tylko jedną soczewkę zamiast czterech opon - czy nadal jest warta inwestycji? SL W teście: Czy luksusowy aparat jest wart swojej ceny 24 megapiksele z szybkością Matryca Leiki SL ma stosunkowo niską rozdzielczość 24 megapikseli. W podobnej formie występuje również w luksusowym aparacie kompaktowym Leica Q (Typ 116). Wielu konkurentów z pełnoklatkową matrycą oferuje większą rozdzielczość, jak np. Canon EOS 5DS, Nikon D810 czy Sony Alpha 7R II, jednak żaden z tych aparatów nie jest tak szybki jak Leica SL. Zajmuje do jedenastu zdjęć na sekundę. Tylko profesjonalne bolidy, takie jak Canon EOS-1D X Mark II i Nikon D5, są szybsze. Leica obywa się w SL bez tak zwanego filtra dolnoprzepustowego, co jest dobre dla ostrości obrazu. Ponadto Leica SL lubi ustawiać niskie wartości ISO, takie jak IOS 50 lub ISO 64 oraz szeroko otwarte przesłony: automatyczny program początkowo preferuje krótkie czasy naświetlania w dobrym świetle i dopiero dość późno zaczyna zanikać. Ta strategia jest dobra dla jakości obrazu: obrazy Leica SL są ostre i ostre oraz imponują bardzo naturalnym odwzorowaniem kolorów. Leica SL dobrze radzi sobie w słabym świetle - zdjęcia wykonane w niebieskiej godzinie również prezentują się bardzo dobrze. Jednak matryca Leiki SL nie jest tak ekstremalnie wrażliwa na światło jak Nikon D5. Obrazy wyglądają świetnie do ISO 800, od ISO 1600 w widoku 100 procent widoczny jest niewielki szum. Leica SL zapewnia dobre wyniki do ISO 6400, a ISO 12500 nadal może być używany. Przy dwóch najwyższych ustawieniach ISO 25 000 i ISO 50 000 szum obrazu jest wyraźnie widoczny.Przykładowe obrazy obrazów Leica SL23Do galerii obrazówWystarczająca przestrzeń do przechowywania Typowo dla profesjonalnego aparatu: Leica SL ma dwa gniazda na karty pamięci SD, z których jedno wykorzystuje Technologia UHS-II, która zapewnia znacznie wyższą prędkość zapisu. Dzięki odpowiedniej karcie pamięci możliwe są praktycznie nieskończone serie w formacie JPEG: ponad 200 zdjęć JPEG za jednym razem nie stanowi problemu w najszybszym trybie serii z jedenastoma zdjęciami na sekundę. W formacie RAW Leica SL nie wytrzymuje tak długo: aparat zwalnia po prawie 50 zdjęciach. Wtedy SL również zapisał aż 2 gigabajty na kartę SD. Ponieważ obrazy RAW w formacie DNG mają średnio około 40 megabajtów Olbrzymi wizjer Wbudowany wizjer jest bardzo duży. Dzięki powiększeniu wizjera 0,8 razy jest to największy wizjer aparatu systemowego. Obraz jest o róg większy niż w przypadku lustrzanek pełnoklatkowych. Ustanawia również nowy rekord pod względem rozdzielczości: Leica określa 4,4 miliona pikseli, co odpowiada rozdzielczości 1400x1050 pikseli. Wysoka rozdzielczość zapewnia szczególnie szczegółowy obraz. Oznacza to, że fotograf po prostu widzi więcej szczegółów obiektu. Dodatkowe piksele ułatwiają również ustawianie ostrości, gdy chcesz ustawić ostrość ręcznie. Należy jednak ręcznie włączyć funkcję „Focus Peaking” w podmenu „Live View” - w przeciwnym razie z otwartą przysłoną i odpowiednio małą głębią ostrości będzie kilka milimetrów dalej. inne obiektywy do Leiki SL, np. optykę do Leiki T (po lewej) lub obiektywy do Leiki (po prawej) Zaprezentowano kilka obiektywów Zastosowany w teście Vario-Elmarit-SL 24-90 mm f/2.8-4 firmy Leica wraz z aparatem. Jest teraz drugi obiektyw: Tele-Zoom Vario-Elmarit-SL 90-280 milimetrów 1:2,8-4za 5800 euro. W ciągu roku dostępny będzie również szybki normalny obiektyw - Summilux-SL 50 milimetrów 1: 1,4. Niemniej fotograf Leica SL ma duży wybór obiektywów. Leica SL wykorzystuje ten sam bagnet, co Leica T (Typ 701). Oznacza to, że wszystkie obiektywy Leica T o obniżonej rozdzielczości 10 megapikseli (3936x2624 piksele) mogą być używane z Leica SL. Dobrym dodatkiem do obiektywów zmiennoogniskowych SL jest na przykład szerokokątny zoom Super-Vario-Elmar-T 11-23 mm 1:3,5-4,5. Ponadto Leica oferuje cztery adaptery do innych serii obiektywów. Następnie można na nim zamocować obiektywy kinowe Leica M, Leica R, Leica S i Leica. A jeśli to wciąż za mało, możesz również zamontować obiektywy innych producentów za pomocą przejściówki. Odpowiednie adaptery do bagnetu Leica T są dostępne na przykład do obiektywów Canon i Nikon. W standardowym ustawieniu fotograf ma do wyboru 49 punktów pomiarowych, które skupione są wokół środka, ale pokrywają stosunkowo duży obszar obrazu. Ale jest też inny tryb pomiaru, w którym 37 punktów pomiarowych ułożonych jest w romb. Wielkość pola pomiarowego może być zmniejszona, opcjonalnie dziewięć pól pomiarowych może być również połączonych w układzie 3x3. Autofokus działa dość szybko z zoomem 24-90 milimetrów, a także precyzyjnie reguluje ostrość. Jest znacznie szybszy niż inne pełnoklatkowe aparaty systemowe z pomiarem kontrastu. Podobnie jak wiele systemów autofokusa z pomiarem kontrastu, prędkość zależy od warunków oświetleniowych i ogniskowej. W słabym świetle autofokus był nadal nieruchomy, ale nie mógł już śledzić ostrości tak dokładnie, jak światło dzienne. Przy dłuższych ogniskowych ostrość czasami była nieco za obiektem. Profesjonalne lustrzanki cyfrowe, takie jak Nikon D5 czy Canon EOS 7D Mark II, są nawet o krok szybsze. Z drugiej strony różnica w stosunku do aparatów systemowych z autofokusem zmiennofazowym jest niewielka Obsługa za pomocą przycisku programowego Przyciski na Leica SL nie są oznaczone. Powód: przyporządkowanie przycisków zmienia się w zależności od trybu aparatu, na przykład po wywołaniu menu z ustawieniami aparatu. Ponadto przypisanie klawiszy można również indywidualnie dostosować - na przykład dla czterech klawiszy wokół wyświetlacza. Jeśli naciśniesz jeden z przycisków trochę dłużej, pojawi się krótkie menu, za pomocą którego możesz np. zmienić tryb autofokusa lub czułość ISO. Ponadto można zapisać cztery profile użytkowników, każdy z innymi ustawieniami. Praktyczne: podobnie jak Fujifilm X-Pro2, Canon EOS-1D X Mark II czy Nikon D5, Leica SL ma mini joystick do przesuwania punktu pomiarowego autofokusa za pomocą kciuka. To szybciej niż w przypadku aparatów bez joysticka. Alternatywnie, punkt pomiarowy można również ustawić na monitorze dotykowym za pomocą opuszka palca.Aplikacja do zdalnego sterowania jest nieco skomplikowana w konfiguracji, ale oferuje wiele opcji obsługi kamery. Między innymi czułość ISO można regulować za pomocą aplikacji. Rozbudowane sterowanie za pomocą aplikacjiW przypadku Leiki SL dostępna jest aplikacja (na Androida lub iOS), która może być używana do zdalnego sterowania aparatem przez Wi-Fi. Jak zwykle w przypadku Leiki, aplikacja jest powiązana z modelem aparatu. Jeśli używasz kilku modeli Leica, potrzebujesz osobnej aplikacji dla każdego. Aplikacja Leica SL oferuje szeroki zakres funkcji i jest łatwa w użyciu. Wystarczy dotknąć żądanej funkcji i przesunąć palcem, aby na przykład wybrać, jakiego balansu bieli lub ustawienia ISO ma używać aparat. Niektórzy producenci mogliby dowiedzieć się o tym kilku rzeczy. Z drugiej strony konfiguracja jest nieco kłopotliwa, ponieważ aplikacja chce używać niepodpisanego profilu z ustawieniami. Za każdym razem trzeba to potwierdzać w ustawieniach urządzeń Apple.Zabezpiecz swoje osobiste prezenty fotograficzne już teraz!PixelNet drukuje zdjęcia, plakaty, płótna, prezenty i to nie tylko w momencie przyjęcia. Do tego dochodzi pobór mocy monitora lub wizjera elektronicznego. Podobnie jak większość aparatów systemowych, Leica SL przełącza się w energooszczędny tryb uśpienia po długim czasie realizacji. Jeśli spacerujesz po mieście z aparatem na ramieniu lub wybierasz się na wycieczkę, podczas której robisz głównie pojedyncze zdjęcia, na jednym ładowaniu akumulatora uzyskasz tylko od 220 do 250 zdjęć, przy odrobinie szczęścia 300. Ogromna różnica w porównaniu z profesjonalnymi lustrzankami cyfrowymi jak Nikon D5 czy Canon EOS-1D X Mark II.Na jednym naładowaniu akumulatora jest kilka tysięcy zdjęć. Różnica jest również wyraźna w przypadku zdjęć seryjnych: Leica SL wykonuje od 800 do 1000 zdjęć na jednym naładowaniu baterii, profesjonalne lustrzanki cyfrowe od 6000 do 8000 zdjęć. Lepiej znaleźć sekundęakumulator w torbie fotograficznej lub zamontuj pionowy uchwyt formatowy, który jest dostępny za dodatkową opłatą - wymaga to drugiego akumulatora, a tym samym podwaja wytrzymałość Leiki SL. Im jest wyższy, tym więcej informacji o obrazie przechwytuje czujnik obrazu. Oprócz liczby megapikseli na jakość obrazu wpływ mają również ustawienia aparatu i zastosowany obiektyw. Dlatego COMPUTER BILD mierzy poziom szczegółowości i wrażenie ostrości w testach w parach linii na wysokość obrazu (LP / BH). Ta wartość pozwala na bardziej precyzyjne wnioskowanie niż specyfikacja czysto megapikselowa. Zazwyczaj można nim sterować mechanicznie za pomocą zamka, ale można go również ustawić elektronicznie. Oznacza to, że aparat pracuje ciszej, ale fotograf często jest ograniczony w doborze czasu naświetlania. Im krótszy czas naświetlania, tym mniej światła pada na przetwornik obrazu, a ruchy obiektu mogą zamarznąć Przysłona Większość obiektywów ma wbudowaną przysłonę. Kiedy się zamyka, przez obiektyw wpada mniej światła. Jednocześnie zwiększa się głębia ostrości – czyli obszar obrazu, który jest ostry. W aparatach cyfrowych bardzo mocne przymykanie często prowadzi do tzw. rozmycia dyfrakcyjnego. Światło jest załamane na krawędzi przysłony, a ostrość obrazu jest zmniejszona na całym obrazie. Im krótsza ogniskowa, tym większy kąt widzenia obiektywu - i tym więcej na zdjęciu. Im dłuższa ogniskowa, tym węższy kąt widzenia. Ogniskowe można porównać tylko bezpośrednio z tym samym rozmiarem matrycy, dlatego zwykle są one konwertowane na format 35 mm.Natężenie światła obiektywu opisuje zależność między maksymalnym otworem a ogniskową. Podawane są jako wartości odwrotne (na przykład 1/2,8 lub F2,8). Im niższa wartość, tym większy otwór - i tym więcej światła pada na czujnik. Jasne obiektywy są zaletą, gdy jest mało światła otoczenia i zapewniają lepsze zdjęcia dzięki niższemu ustawieniu ISO lub szybszemu czasowi otwarcia migawki. Istnieją trzy rodzaje stabilizatorów obrazu: Ruchome soczewki w obiektywie zwykle działają najlepiej. Stabilizatory obrazu, które poruszają przetwornikiem obrazu, nie są aż tak skuteczne – niezależnie od obiektywu. Cyfrowe stabilizatory obrazu są używane głównie do nagrań wideo, które przesuwają piksele na matrycy Zoom Przy pomocy obiektywu zmiennoogniskowego można zmieniać ogniskową. W ten sposób fotograf dostosowuje sekcję obrazu bez opuszczania swojej pozycji - na przykład, aby przybliżyć obiekt, który jest dalej. Jeden zoom zastępuje kilka obiektywów stałoogniskowych. Wada obiektywów zmiennoogniskowych: Są one zwykle większe i cięższe niż obiektywy o stałej ogniskowej i często charakteryzują się niskim natężeniem światła Rozmiar czujnika Rozmiar czujnika ma decydujący wpływ na konstrukcję aparatu. Szczególnie kompaktowe kamery mogą być budowane z mniejszymi czujnikami. Jednak większe czujniki zbierają więcej światła i dlatego są bardziej wrażliwe na światło. Zwykle prowadzi to do wyższej jakości obrazu. Typowe rozmiary czujników to 1/2,3 cala (ok. 4,6 x 6,2 mm), 1 cal (8,8 x 13,2 mm), APS-C (ok. 15 x 22,5 mm) i mały format (ok. 24 x 36 mm), w tym pełny format Liczba ISO wskazuje czułość czujnika na światło. Im wyższa liczba, tym bardziej czułe na światło jest jego ustawienie. Większość czujników ma standardową wartość ISO 100. Przy wyższych wartościach sygnał z czujnika wzrasta. Dzięki temu obraz jest jaśniejszy. Jednak wzmocnienie sygnału przy bardzo wysokim ustawieniu ISO prowadzi również do większej liczby defektów obrazu, takich jak szum, zniekształcenia kolorów i rozmycie Balans bieli Większość aparatów cyfrowych automatycznie dostosowuje odwzorowanie kolorów do warunków oświetleniowych. Ten balans bieli powinien być używany do odtwarzania kolorów bez zniekształceń kolorów. To jest najbardziej zbliżone do percepcji oka. Na przykład bez balansu bieli zdjęcia na plaży szybko stałyby się zbyt niebieskie, a zdjęcia w pomieszczeniach byłyby zbyt czerwone lub zielone, w zależności od rodzaju lamp. W droższych aparatach balans bieli można również ustawić ręcznie, jeśli automatyczny system nie daje pożądanego rezultatu. Z lustrzanką cyfrową fotograf patrzy prosto przez obiektyw, a wizjer przez oddzielny obiektyw. ZaletyWizjer optyczny ines: obraz jest wyjątkowo szczegółowy i wyświetlany z pełnym kontrastem. Ponadto nie ma opóźnień w renderowaniu. Wada: w przeciwieństwie do wizjera elektronicznego nie wyświetla efektów ustawień aparatu, takich jak ekspozycja lub balans bieli. Działa to podobnie do ekranu, ale często ma wyższą rozdzielczość i dlatego pokazuje bardziej szczegółowy obraz. Przetwornik obrazu jest odczytywany na wyświetlaczu. Powoduje to opóźnienie wyświetlania w porównaniu z wizjerem optycznym. W nowszych modelach różnica jest rzadko zauważalna, np. przy włączonym aparacie WiFi / NFC Wiele nowych aparatów cyfrowych jest wyposażonych w WiFi. Producenci aparatów oferują aplikacje na smartfony lub tablety, za pomocą których można zdalnie sterować aparatami i przesyłać obrazy. W przypadku niektórych producentów możliwe jest również zdalne sterowanie za pomocą komputera PC lub notebooka. Chip NFC w aparacie ułatwia nawiązanie połączenia między aparatem a smartfonem – często wystarczy po prostu trzymać urządzenia razem.GPS/GlonassWiele aparatów cyfrowych ma wbudowany odbiornik satelitarny GPS. Kamera wykorzystuje sygnały GPS do określenia lokalizacji i zapisuje ją w plikach graficznych. Oprócz GPS niektóre modele aparatów odbierają również sygnały z rosyjskich satelitów Glonass. Dzięki podwójnemu odbiorowi możliwe jest nieco dokładniejsze określenie lokalizacji.
Leave a Comment